Ord för "Jag" 07

Den här lektionen är fortfarande under redigering.

 

En japanska lärare berättade en gång i tiden för mig att det finns 11 olika sätt att säga "Jag" på.
Självklart används inte alla dessa olika sätten, men det är bra att känna till dem flesta! Ni bör också känna till att i Japan så används olika ord beroende på vilket kön du är. Om du är en kvinna så säger du inte ore till dig själv. Men om du nu skulle göra det så skulle du uppfattas som lite konstig, eller väldigt maskulin.

De vanligste orden för jag är:

私 - Watakushi - Jag (den artiga formen)
私 - Watashi - Jag (vanligaste formen)
あたし - Atashi - Används av kvinnor
僕 - Boku - Används av män
俺 - Ore - Används av män

De flesta männen föredrar att använda boku eller ore framför watashi för att låta manligare.
Likadant så används atashi av de yngre kvinnorna för att det ska låta lite gulligare och mer feminint ^-^
Sen finns det också Jibun och Uchi som jag känner till, men det är överkurs.




Lycka till med pluggandet allihopa!


Nästa lektion ->

<- Förgående lektion

Trackback





bloglovin