Presentation 27

Vi har tidigare skrivit om hur man säger vart man kommer ifrån, och hur man säger sitt namn.
Men någon lektion om hur man presenterar sig på riktigt har vi nog aldrig haft. Astrid påpekade detta. Så därför sätter vi ihop allt till en riktig lektion om just presentationer ~ 

Det finns såklart många sätt att presentera sig på, men sättet ni kommer få lära er är det mest formella - dvs. ett artigt sätt som man använder första gången man träffar någon. Exempelvis ^_^

Hajimemashite - Trevligt att träffas
watashi no namae wa Usagi desu - Mitt namn är Usagi
Sueeden shusshin desu - Jag kommer från Sverige
Yoroshiku onegaishimasu - Det är en ära att träffa dig

Här är samma text, fast skriven i tecken:

はじめまして
名前はうさぎです
スウェーデン出身です
よろしくおねがいします

Det som jag har markerat i fet stil är kanji tecken som ni kanske inte har sett innan.
Här nedan har jag listat upp dem så att ni kan se dem tydligare ^-^



De betyder följande:
watashi - jag
namae - namn
shusshin - att komma ifrån / ursprung

Och för att säga hur gamla ni är säger ni bara:

Watashi wa __ sai desu
Där jag har lämnat tomt sätter ni bara in er siffra.
Om du inte har koll på siffrorna än kan du lära dig dem här.

Om ni vill lära er att säga något mer om er själva kan ni kolla in de andra lektionerna,
eller fråga oss genom att lämna en kommentar nedan :3

Hoppas det var till hjälp ~



<- Förgående lektion

Kommentarer
Postat av: gzrjbtm

Tobowigap dejojocak avivufim rato wugenin iketiqex zaf, gogesatu ewoy!!

2012-10-16 @ 08:59:28
URL: http://www.biluzuxan.com
Postat av: Aleksandoria

Din blogg hjälper jättemycket! Tack :D Och det är trevligt att läsa den

2013-11-21 @ 11:50:01

Onamae wa?
Ses vi igen?

Mail (publiceras ej)


Bloggadress


Kommentar:

Trackback





bloglovin