Jag är hungrig och törstig 18

Glad påsk på er!

Vet ni hur man säger att man är hungrig och törstig? ^-^
Frukta inte, här kommer en lektion om både mat och dryck för alla tomma magar där ute!

Vi börjar med hunger,
I japanskan så uttrycker man hunger genom att säga att magen är tom.
Man säger även att magen är full om man är mätt ~
(Det låter lite lustigt, men det är sant :3)

Onaka ga suita - Jag är hungrig
Onaka ga ippai - Jag är mätt

Onaka - Mage
Suita - Tom
Ippai - Full / Fylld

Dethär motsvarar alltså om man är hungrig eller mätt ^-^
För att göra meningen mer artig kan du lägga till watashi wa framför.
För att göra den mindre artig kan du säga hara hetta, eller hara ga hetta.
Men notera att det är ett mer maskulint sätt att säga det på.
Om en tjej använder det kommer det antagligen låta väldigt oförskämt och konstigt.



För att säga att du är törstig kan du säga;
Nodo ga kawaki mashita - Jag är törstig

Nodo - Hals
Kawaki - Torr
Mashita - Att vara (är)

Det är alltså samma princip där ^-^
Hoppas ni förstår, och pluggar hårt ~

Se även; Fakta om sushi


Nästa lektion ->

<- Förgående lektion

Kommentarer
Postat av: Anonym

jag älskar Yapano utan Yapano skulle jag inte kunna uppfylla min dröm att prata japanska tack så mycket!!!!!!!!♥

2013-03-28 @ 20:40:19

Onamae wa?
Ses vi igen?

Mail (publiceras ej)


Bloggadress


Kommentar:

Trackback





bloglovin