Fars dag i Japan

Idag är det den 11/11 och som ni vet är det ingen vanlig söndag. Det är nämligen fars dag! Jag tänkte berätta att fars dag firas även i Japan, men på ett helt annat datum. I Japan firas dagen den 17:e Juni. Fars dag på japanska heter chichi no hi och skrivs som 父の日. Här nedan har jag skrivit ut betydelserna i följande ordning:
Kanji - hiragana - romaji - svenska (Vet du inte vad jag babblar om? Klicka tillbaka till lektion 1)

父 - ちち - chichi - Far
日 - ひ - hi - Dag



Det är precis som här väldigt vanligt att man ger sin pappa en present. En studie som gjordes i Japan visade att de fem mest vanliga sakerna att ge sin pappa på fars dag i Japan är alkohol, extra lyxig mat, kläder, sports relaterade saker och olika sorters godis. Man kan också göra en egen present i form av origami, eller genom att skriva ett fint brev eller meddelande.

Här är ett bra exempel på vad man skulle kunna skriva till sin pappa på fars dag:

父の日プレゼントを贈ります。  Chichi no hi purezento o okurimasu. 
喜んでもらえると嬉しいです。  Yorokonde moraeru to ureshii desu.
いつまでも元気でいてね。  Itsumademo genkide ite ne.

Det är väldigt svårt att översätta texten på ett sätt så att det låter bra på svenska, men här är en ungefärlig översättning:

Här ger jag dig en fars dags present.
Jag hoppas att du blir glad.
Var alltid frisk.

Kommentarer
Postat av: Ninjapower

Hejsan jag undrar om du/ni kommer gå på Närcon nästa år?
Jag funderar själv på att starta ett eget convent när jag fyller 17 eller 18 år. Ni kanske vill komma då?

Kram och tack till världens bästa blogg!<3

Svar: Hejsan! Vi besöker bara konvent några få gånger om året när tillfälle ges, och när vi gör detta går vi som privatpersoner. Så om det blir Närcon nästa år för vår del kan vi inte svara på än. Men om du skulle starta ett eget con så skulle vi absolut försöka att komma dit om det inte är allt för långt ifrån där vi bor i dagsläget! ^w^
Berätta gärna för oss när/om det börjar bli aktuellt! Tack för att du tittat in här hos oss och hoppas vi ses på ett framtida konvent ~
- Usagi
yapano.blogg.se

2012-11-14 @ 23:30:59
URL: http://ninjapower.devote.se

Onamae wa?
Ses vi igen?

Mail (publiceras ej)


Bloggadress


Kommentar:

Trackback





bloglovin