Lär dig japanska snabbare genom att blogga

Hur lär jag mig japanska snabbare? Det är en fråga som många ställer sig. När man ibland inte hittar tid i vardagen, eller har tappat motivationen är det svårt att hålla tempot och utvecklas i språket. Men det finns såklart en del knep och knåp man kan ta till! Något som jag själv har testat är att blogga på japanska. Det är både kul och givande, och om man bloggar via en japansk bloggportal finns chansen att du får lite japanska läsare!

Precis som att vi har olika portaler så som blogg.se, devote, nattstad och så vidare så finns det ett par större portaler i Japan. De två som är störst heter Yaplog och Ameblo / Ameba. Som du kanske förstår är båda sidorna på japanska, och det kan därför vara lite klurigt att registrera sig såvida man inte redan kan väldigt mycket japanska. Så om du inte kan så mycket japanska än, så rekommenderar jag dig att göra en blogg här på blogg.se istället.
 

Hur som helst så är www.yaplog.jp min favorit portal! Det har aldrig varit strul där för min del, och hemsidan är fruktansvärt söt. Det finns dessutom en Iphone app att ladda ner så att man kan blogga och lägga upp bilder direkt från mobilen.
 

Sedan så finns ju också www.ameba.jp som också är en väldigt bra bloggportal. Där finns även spel och dylikt. Det är dessutom väldigt lätt att registrera sig på ameba!
Men som sagt, om du inte kan tillräckligt japanska för att registrera dig på någon av sidorna ovan så kan du ju alltid göra en svensk blogg där du bloggar på japanska. Jag lovar att du kommer lära dig mycket! Det blir i princip som en dagbok och det är en väldigt bra träning när det kommer till att läsa och skriva.

Här är ett exempel på ett blogginlägg:

皆さんこんにちは                                     Minnasan konnichiwa
私のブログようこそ               Watashi no burogu youkoso

今日店に行きました              Kyou mise ni ikimashita
白い花を買った、本当に美しいです!       Sihori hana o katta, hontou ni utsukushii desu!

今テレビを見てる               Ima terebi o miteru
まったね!                   Matta ne!

Översättning: 

Hej allihopa
Välkomna till min blogg.
Idag gick jag till affären.
Jag köpte en vit blomma, den är verkligen vacker!
Nu tittar jag på TV.
Vi hörs sen!



Har ni frågor eller önskemål? Lämna en kommentar så svarar vi så fort som möjligt! ^-^


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hejsan!

Det skulle vara jättekul att om du la upp video hur man uttalar de Japanska orden/meningarna. För ibland känns det som jag måste gissa hur det låter när man ska uttala det. Jag vet att du har nämnt det tidigare i din blogg, hoppas bara det är på gång snart. :3 / Rodbert

2012-12-16 @ 21:33:49
Postat av: Cassie

Gud det var länge sen man titta in hos er :) Saknat er blogg lite.

Tiden har gått och min andra blogg jag starta för origamin bara har växt så ville bara tipsa om den. finns massa nya figurer och mer kommer inom kort :)

www.tredorigami.blogg.se

2013-05-04 @ 15:33:02
URL: http://luciferz.blogg.se

Onamae wa?
Ses vi igen?

Mail (publiceras ej)


Bloggadress


Kommentar:

Trackback





bloglovin