I love you I hate you 22

Dagens lektion kommer handla om hur man säger vad man gillar respektive ogillar!
Samt hur man säger att man älskar eller hatar någon.
Tipset till denhär lektionen kommer från Ani ^_^



Jag gillar ______ ga suki desu
Jag ogillar ______ ga suki janai

Exempel:
Jag gillar sushi - sushi ga suki desu
Jag gillar inte sushi - sushi ga suki janai

En artigare form är:

Jag gillar ___ - Watashi wa ___ ga suki desu
Jag ogillar ___ - Watashi wa ___ ga suki dewa arimasen

Exempel:
Jag gillar glass - Watashi wa aisu ga suki desu
Jag gillar inte glass - Watashi wa aisu ga suki dewa arimasen



Jag älskar dig - Aishiteru / Daisuki desu / Anata ga daisuki desu
Jag hatar dig - Kirai desu / Anata ga kirai desu

Jag hatar glass - Aisu ga kirai desu

Jag hoppas detta kommer till hjälp!
Men tänk er för innan ni säger att ni älskar eller hatar något/någon.
Det är starka ord, och man vill inte använda dem i onödan ^-^


Nästa lektion ->

<- Förgående lektion

Kommentarer

Onamae wa?
Ses vi igen?

Mail (publiceras ej)


Bloggadress


Kommentar:

Trackback





bloglovin