Att böja japanska verb 26

Ett verb är ord för sådant du gör.
Exempelvis : Att äta, att dricka

Och japanska verb är mycket enklare än man tror! ^_^

Att äta - Tabemasu
Att dricka - Nomimasu

De flesta japanska verben slutar på "masu", och det som står framför "masu" är grundformen.
För att böja dessa verb till negativ form, och dåtidsform, så behöver ni bara följa dethär mönstret:





Tabemasen - Jag äter inte       Tabemasu - Jag äter
Tabemasen deshita - Jag åt inte         Tabemashita - Jag åt

Nomimasen - Jag dricker inte   Nomimasu - Jag dricker
Nomimasen deshita - Jag drack inte        Nomimashita - Jag drack

Såhär kan ni alltså böja de flesta verben!
Och för att göra det till en fråga lägger ni bara till ett ka

Exempelvis: Anata wa tabemasu ka?



Nästa lektion ->

<- Förgående lektion
Trackback





bloglovin