Frågeord - Just a piece of cake! 21

Först måste jag passa på att tacka alla för de kommentarer som strömmat in under de veckorna vi har skrivit än sålänge! Vi svarar i den mån vi hinner, och är jättetacksamma för vartenda ord vi fått inskickat ~ ^-^
- Arigatou gozaimasu!

Idag handlar lektionen om frågeord. Och tro det eller ej, men det är busenkelt.
Här får ni några exempel!

Vad - nani なに
Var - doko どこ
Vemdare だれ
När - itsu いつ
Vilken - dore どれ
Hur mycket - ikura いくら


Bild från Japan - Hanami

Det som är så awesome med dessa orden, är att ni inte nödvändigtvis behöver bilda meningar med dem för att göra er förstådda. Ni kan bara säga "Ikura?" ifall ni undrar vad något kostar i en affär.
- Men som ni vet så är det viktigt med artighet och respekt i japan! Därför ska jag även visa er hur man kan bilda meningar med de här orden ~ :3

Doko desu ka? - Vart då?

För att fråga efter något specifikt kan du lägga till en plats, eller annat framför "doko desu ka".
Men glöm inte att lägga till ett "wa" efter objektet! ^-^

Ex. Toire wa doko desu ka? - Vart är toaletten?

Kore wa ikura desu ka? - Vad kostar den här?

Kare wa dare desu ka? - Vem är han?

Jag tror ni förstår principen!
Det var allt för oss idag. Eftersom det är myckt tid som går åt till skolan mitt i veckan så kommer vi uppdatera oftare under helger. Men målet är ett inlägg om dagen, så kika gärna in här endå
^-^

// Usagi


Nästa lektion ->

<- Förgående lektion


Kommentarer
Postat av: my (ノ◕ヮ◕)ノ*:・゚✧ *:・゚✧*

svar: ja det gör ju som det >__>



haha ne jag vet, ser ut som om det skulle vara december IGEN.. andra gången detta händer. Hemska april i norrland liksom @_@

2012-04-18 @ 13:26:27
URL: http://mymic.blogg.se/
Postat av: Julia

Hej, hur söt tycker du att jag är på skala 1-10? :)

2012-04-21 @ 19:32:04
URL: http://lullzz.blogg.se/

Onamae wa?
Ses vi igen?

Mail (publiceras ej)


Bloggadress


Kommentar:

Trackback





bloglovin