Färger 05

Den här lektionen är fortfarande under redigering.
 
Igår satt jag och stirrade ut genom fönstret, det hade i princip slutat regna, och jag började fundera på om jag skulle lämna datorn för en promenad ute i det fria. Då fick jag syn på den. En regnbåge! Alla färgerna glimmade så fint, och då slog det mig vad jag borde göra.Jag sprang direkt över till Usagi-sensei och berättade om min geniala idé! Därför är denna lektionen är därför baserad på just den regnbågen.

Den här lektionen handlar om färger!

 
 
 
Vi har skrivit alla färger i både kanji och hiragana. Kan ni inte läsa detta ännu så kan ni åter igen ta en titt på lektion 3 och 4 där vi lärt oss detta. Längre ner hittar ni en lista med färgerna skrivna i romaji för att underlätta!
 
Usagis personliga favoritfärg är rosa. På japanska blir det:

Med kanji: 一番好きな色はピンクです。
Utan kanji: いちばんすきないろはピンクです。
Romaji: Ichiban sukina iro wa pinku desu.
 
Ichiban sukina - favorit
Iro - färg
Pinku - rosa
Desu - är
 
För att berätta vad just din favoritfärg är så byter du bara ut rosa mot någon annan trevlig färg!
 
När man beskriver föremål 
 
 
 

Röd = aka - 
Gul = kiiro - 黄色
Blå = ao - 
Grön = midori - 
Lila = murasaki - 
Orange = orenji - オレンジ
Beige = hadairo - 肌色
Rosa = pinku/momoiro - ピンク / 桃色
Brun = chairo - 茶色
Svart = kuro - 
Vit = shiro - 
Grå = haiiro 灰色



Det japanska ordet för Färg är Iro 色 (^ - ^)



Nästa lektion ->

<- Förgående lektion
Trackback





bloglovin